Monday, August 2, 2010

ramadhan

salam.... waaaa mentang² title tu ramadhan, reti lak ko bg slm kn fawah..ehehe..ala selama ni pon reti gakk an an..
ok, lagi beberapa hari je lagik, umat islam akan manyambut bln puasa a.k.a bln ramadhan,.. thun ni aku mmg sgt nantikan kedatangan ramadhan ni ..da tua kot, so rase insaf dlm diri makin ade la..huhu tua ke?? ye kite idop kat dunia ni mstila sentiasa sedar diri..huhu..23, angka yg menjadikan aku semakin dewasa dan matang.. ramadhan kali ni mmg aku nanti² kan, konon nk wat ibdah lbh ckit la dr thun lps..hehe.. mmg tak sbr rase nye nk tgu 1 ramadhan ni..time ni la nk kumpul pahala,.. ya Allah, moge² thun ni aku dpt menunaikn ibdah puase sebaik yg mungkin dan moge² aku dapat merasai & menjalani ibadah puase pada tahun ni dan thun2 hadapannye... sbnr nye, aku tak sbr nk ramadhan sbb :

1) nak g terawih ngan my mum, setahun sebulan je tau dpt g terawih, so mmg nk sgt² g terawih...kalo takde aral, mintk² penuh la sebulan tu..hahah tipu je..kang penuh peliK pulak.. al maklom la saya ni perempuan..huhu.. telekong baru da beli, kaler pink lagi, konon da bwk g terawih..waa poyo giler, nk g terawih pon kena beli telekong baru ke fawah??... ish tak la, tu thn lps punye actually, tp syg nk gune ssb cntik sgt telekung tu.. huhu..sbb pe cntik?? sbb die kaler pink..hehe..

2) hurm bile tibe bulan puase, msti la kena puase kn, puase ni bkn je 'menahan lapar,haus dan dahaga'..eh tibe² ternyanyi pulak lagu kumpulan nasyid solehah tu ek??  ala yg ahli kumpln nye terdiri dr Bienda ank shida dangdut angkat kaki tu..korg penah dgr x??? ok ok, bkn jek menahan lapar sume, dpt juge menguji kesabrn kite yg tak berapa nk sbr ni. nk² time aku nk cpt g keje, then ade lak kereta didpn dgn pemecutan 20km/jam.. hangin ke tak hangin?? ok dr situ aku leh jd seorg yg penyabar, bile nk maki² org didpn je, cpt² aku ckp "fawah, sbr² ko pose kn??" ha cmtu la lbh kurg..

3) bile da pose, msti la tak leh mkn kn?? bile tak leh mkn, time ni la azam tok mengurangkn berat badan serba sedikit dpt membantu, hehe.. tp jgn pulak melantak time bkak pose, berlapar di siang ari pon tak gune klo time bkk pose melantak tak hinggat dunia..so mkn untuk als perot pon ok jgk..lg pon, klo mkn bnyk² sgt kan da tak larat nk g terawih...

4) hurm bile bln ramadhan, kite puase, then ade terawih, pastu kat opis da mule org2 kasik sampel kuih raya, order kuih ini, kuih itu, then bile seminggu di akhir bulan ramadhan kat opis da takde mood nk wat keje, then pasang lagu raye kuat2 kat pc.. oooo mkna nye ape?? ye saya tahu, mstila seronok nk rayaaaaaaaaaaa... yahuuuuuuuuuu..

 hehehe..klo puase, msti ade cite upin ipin ni kn?? huhu..syumel nye dorg...

harap ramadhan tahun ni dpt memberi seribu keberkatan..anggap la ramadhan ini ramadhan yg terakhir kita, maka bnyk kn ibadat dan beramal.... insa'allah.. aminnn..

oh yek, uolls da sopimg raye ke?? huhu..aku baru soping skit² jek..ala puase pon belom da pk soping kn?????... ok insap sekejp.. T__T  ok bye.. 

No comments: